Laimės recepto paieškos siekia neatmenamus laikus. Dainiams, filosofams, rašytojams, psichologams, neurologams, endokrinologams, biologams ir įvairių kitų sričių mokslininkams tai lieka iki šiol neįminta mįslė. Laimė kiekvienam žmogui – kitokia. Vieni jaučiasi laimingi matydami krykštaujančius vaikus, žydintį savo sodą, puoselėdami namų jaukumą, kiti – pasiekę savo tikslą, sutikę naują žmogų ar aplankę nematytą šalį, treti – jausdamiesi sveiki, turėdami šeimą ir draugų, dirbdami įdomų darbą ar maloniai leisdami dieną… Ar yra kažkoks bendras vardiklis šiai būsenai?

Laimė – tai žmogaus pasirinkimas

Kas lemia, ar jaučiamės laimingi, ar mokame būti laimingi, kuo ypatingi laimingiausios šalies žmonės? Nustatyta, kad net 50 proc. to, kaip suvokiame gyvenimo kokybę ar laimę, mūsų polinkis į optimizmą ar pesimizmą priklauso nuo genetinių veiksnių, o kitą dalį lemia biocheminės reakcijos, hormonų ir neuromediatorių pliūpsniai, psichologinės ir elgesio sukeltos būsenos, fizinė žmogaus sveikata, išorinės aplinkybės ir kiti veiksniai. Taigi pastarąją laimės pojūčio dalį, mes galime šiek tiek valdyti ir koreguoti, keisdami savo įpročius, įsitikinimus ir požiūrį, mokydamiesi būti laimingi. Juk laimingi žmonės yra sveikesni, turi geresnę imuninę sistemą, moka susitelkti į tikslą ir išvengti streso pasekmių.

Laimės pojūtį sukelia hormonai

Mintys, nuotaika, jausmai, emocijos, mokymasis ir meilė siejami su įvairiose galvos smegenų srityse išskiriamais neuromediatoriais – dopaminu, serotoninu, noradrenalinu, endorfinais ir melatoninu. Kintant jų kiekiui, keičiasi ir laimės pojūtis.

  • Jei išsikelsime tikslus ir juos pasieksime, darysime tai, kas mums sukelia malonumą, didės dopamino kiekis, viską matysime ryškesnėmis spalvomis.
  • Jei jausimės gerbiami, vertinami, saugūs, pasitikėsime savimi – didės serotonino, „pasitikėjimo molekulės“, kiekis. Jis mums sukelia gerą nuotaiką ir suteikia energijos veikti.
  • Jei jausimės atsipalaidavę, noradrenalinas nuspalvins mūsų veidą teigiamomis emocijomis, taip pat veiks ir relaksacinė muzika, vėsus dušas ar trumpas pogulis.
  • Endorfinų kiekis didės, jei sportuosime, juoksimės, mylėsime, klausysimės muzikos, medituosime ar mėgausimės šokoladu. Kita vertus, nustatyta, kad didėjant endorfinų kiekiui, mažėja skausmas, todėl daugelio ligų būklė pagerės, jei reguliariai judėsime – vaikščiosime, bėgiosime, sportuosime sporto salėje, šoksime ar juoksimės, tai suteiks stiprybės ir fizinių jėgų, pasitikėjimo savimi, gerą savijautą ir laimės pojūtį.
  • Laimė siejama ir su kokybišku miegu, taigi ir su melatoninu – „jaunystės“ hormonu.
  • Endokrininių liaukų išskiriami hormonai taip pat lemia laimės suvokimą. Nustatyta, kad džiaugsmingi prisiminimai sumažina streso hormono kortizolio kiekį, o laimingi žmonės, turi mažesnį kortizolio ir adrenalino kiekį.
  • Bene pats paslaptingiausias yra oksitocinas, dažnai vadinamas ir „laimės, meilės, socialinio ryšio ar pasitikėjimo kitais“ hormonu, kurio kiekis didėja, kai būname tarp bendraminčių, draugų ir šeimos narių, džiaugiamės jų buvimu, šypsomės, mylime, apsikabiname ar tiesiog paduodame ranką nuoširdžiai žiūrėdami į akis…

Pozityvus mąstymas ne tik naudingas sveikatai. Teigiamos, kupinos džiaugsmo ir vilties mintys padeda organizme išsiskirti cheminėms medžiagoms, kurios leidžia mums jaustis gerai. Tai lyg koks užburtas ratas – jei jaučiamės blogai, skiriasi medžiagos, kurios dar labiau pablogina situaciją, o pozityvios mintys padeda gamintis laimės hormonams.

Mokykimės būti laimingais

Sakoma, kad laimė sklinda tarp žmonių per mūsų jusles – regą, klausą ir uoslę, tad taip mes ir atpažįstame laimingą žmogų, kuris apie save skleidžia laimę ir ja dalinasi. Jei norime būti laimingi, gyventi džiaugsmingai, turime kasdien sąmoningai žingsniuoti laimės link, mokytis stabdyti laimės akimirkas, jas kolekcionuoti ir jomis dalintis su artimais žmonėmis. Tad leiskime sau patirti džiaugsmo pliūpsnius, juoktis ir svajoti, dėkoti už smulkmenas, spontaniškai susitikti su draugais, būti žingeidiems ir atviriems, pasitikėti kitais ir savimi, turėti drąsos keistis ir kartais rizikuoti, atskleisti savo gebėjimus ir mokytis iš patirtų nesėkmių, padrąsinti ir padėti tiems, kurie nedrįsta prašyti pagalbos, nusišypsoti nepažįstamam praeiviui, užsimerkus ištirpti mielo žmogaus glėbyje, mėgautis tyla, garuojančios kavos puodeliu ar tiesiog šokolado gabalėliu. Leiskime sau kurti savo laimės akimirkas ir iš jų stenkimės patirti kuo daugiau malonumo.

Parengė gydytoja endokrinologė doc. dr. Lina Zabulienė, VšĮ Karoliniškių poliklinikos Konsultacijų skyriaus vedėja