Regėjimo sutrikimams didelę reikšmę turi nuolatinis akių pervargimas ir nepakankama jų priežiūra. Vaikams labai svarbu laikytis regos higienos, sveikai maitintis, kuo daugiau laiko praleisti natūralioje dienos šviesoje ir gryname ore, pakankamai judėti. Visai neleidžiama sportuoti tik sunkių regos pažeidimų turintiems vaikams.

Regos higienos taisyklės

  • Taisyklingas apšvietimas. Vaiko darbo stalas turi stovėti prie lango, sėdėdamas vaikas neturi sau užstoti šviesos. Jei natūralaus apšvietimo nepakanka, reikalingas kombinuotas dirbtinis apšvietimas – be vietinio apšvietimo, gerai apšviečiančio darbo lauką, turi būti įjungtas ir bendras apšvietimas, sudarantis ne mažiau 10 proc. viso šviesos srauto. Stalinė lempa (60W) statoma kairėje stalo pusėje, ji turėtų būti su gaubtu, platėjančiu į apačią, kad apšviestų pakankamai didelį stalo plotą, bet nepliekstų į akis.
  • Taisyklinga laikysena. Vaiko baldai turi būti pritaikyti jo ūgiui. Sėdint stalo aukštis turi siekti krūtinkaulio apatinį kraštą, o kėdės sėdynės aukštis turi būti lygus blauzdos aukščiui. Nugara remiamasi į kėdės atlošą, liemuo – tiesus, galva šiek tiek palenkta į priekį, išlaikant 35-40 cm atstumą nuo akių iki knygos. Vaikas turi laisvai kvėpuoti, todėl tarp liemens ir stalo krašto turi būti delno pločio tarpas. Rankos, sulenktos per alkūnes stačiu kampu, dilbiais turi remtis į stalą. Pečiai turi būti viename lygyje. Kojos, sulenktos stačiu kampu, visa pėda turi remtis į grindis.
  • Taisyklingas darbo ir poilsio režimas. Ikimokyklinio amžiaus vaikai regėjimo įtampos reikalaujančius darbus gali dirbti iki 15-20 min., po to reikalinga 5-10 min. pertrauka. Po skaitymo, rašymo, piešimo ar kitų smulkių darbų negalima iš karto sėsti prie televizoriaus ar kompiuterio. Televizorių žiūrėti reikia sėdint tiesiai prieš jį, ne mažiau kaip 2,5-3 m atstumu, apšviestame kambaryje. Kuo mažesnis vaikas, tuo trumpiau jam leidžiama žiūrėti televizorių (iki 2-3 metų televizoriaus žiūrėti nerekomenduojama visai). Padirbėjus kompiuteriu, televizorių žiūrėti galima ne anksčiau kaip po 1-2 val., taip pat reikia riboti vaikų žaidimus mobiliuoju telefonu.
  • Akių mankšta. Akį judina daugybė raumenų, kuriuos, kaip ir kitus kūno raumenis, reikia treniruoti. Ilgą laiką dirbant kompiuteriu, skaitant, rašant, akys išsausėja, atsiranda įtampa. Netinkamai prižiūrimos net ir stipriausios akys gali pervargti, todėl tiek sveikoms, tiek prastai matančioms akims reikalingas poilsis bei mankšta.

Akims reikia sportuoti!

Akių mankštos pratimai stiprina akių raumenis, mažina akių įtampą; jie ne tik padeda išsaugoti sveikas akis, bet ir gali pagerinti susilpnėjusį regėjimą.

Akių pratimus rekomenduojama atlikti trumpai (kiekvieną pratimą po 4-6 kartus), bet dažnai (3-4 kartus per dieną). Pratimai atliekami stovint arba sėdint, galvą laikant tiesiai, neskubant, be įtampos.

Akių atpalaidavimas. Plačiai atmerkite akis ir žiūrėkite pro langą į tolį (taip atpalaiduojamas akies lęšiuko raumuo). Stipriai užsimerkite, pabūkite 3-5 sekundes ir vėl atsimerkite. Šis pratimas atpalaiduoja akių raumenis ir gerina kraujotaką.

Palmingas. Patrinkite delnus vieną į kitą, kad pajustumėte šilumą. Pridėkite juos prie akių taip, kad delnų centrai dengtų akis, o abiejų rankų pirštai susikryžiuotų ant kaktos. Akies obuolys atsidurs maždaug delno vidurio įdubime. Alkūnėmis pasiremkite į kelius arba stalą. Labai svarbu, kad pro delnus neprasiskverbtų šviesa. Įsivaizduokite juodą, akliną tamsą ir tokioje būsenoje stenkitės išlikti kuo ilgiau (bent kelias minutes). Prieš pabaigą tris kartus stipriai užsimerkite, nuėmę delnus dar šiek tiek pabūkite užsimerkę. Švelniai pirštais perbraukite per vokus ir atsimerkite.

AKIŲ STIPRINIMO PRATIMAI

  •  Greitai mirksėkite 1-2 minutes;
  • Nesukant galvos akimis pažiūrėkite į viršų ir į apačią, į kairę ir į dešinę;
  • Nesukant galvos akimis sukite 5-6 ratus į vieną, po to – į kitą pusę;
  • Nesukant galvos akimis 5-6 kartus pieškite aštuoniukę;
  • Ištieskite ranką į priekį ir, žiūrėdami į smilių, artinkite jį nosies link, kol pradės dvejintis akyse. Kartokite 6-8 kartus.
  • Užsimerkite ir sukamaisiais judesiais lengvai masažuokite vokus pirštų galiukais 1 minutę.