Dėl permainingų orų, vis daugiau žmonių suserga peršalimo ligomis, nes virusai ypatingai suaktyvėja esant ryškiems temperatūrų svyravimams. Tačiau ūmi viršutinių kvėpavimo takų infekcija, kurią esame įpratę vadinti tiesiog peršalimu, dažnai painiojama su gripu. Kuo šios ligos skiriasi ir ką turėtume daryti, kad apsisaugotume nuo peršalimo, pataria VšĮ Karoliniškių poliklinikos šeimos gydytoja Dovilė Mizeikytė.

Gripas ar peršalimas?

„Ir ūmi viršutinių kvėpavimo takų infekcija, kurią paprastai vadiname peršalimu, ir gripas yra virusinės infekcijos. Tačiau tai skirtingos ligos, kurios ir gydomos skirtingai, todėl labai svarbu jų nesumaišyti, nes klaidinga diagnozė ir netinkamas gydymas gali sukelti komplikacijų, – pabrėžia D. Mizeikytė. – Peršalimas, arba ūmi virusinė respiratorinė infekcija, – dažnai užklumpanti virusinė viršutinių kvėpavimo takų infekcinė liga. Dažniausia ja susergame šaltuoju metu laiku ar keičiantis orams, nes atsiradę dideli aplinkos temperatūrų skirtumai neigiamai veikia mūsų organizmą.“

Peršalimo ligų simptomai: skaudanti gerklė, „bėganti“ nosis, kosulys, kartais šiek tiek pakilusi temperatūra. Tiesa, šie požymiai neatsiranda staiga; jie stiprėja palaipsniui, o negalavimai paprastai tęsiasi 3–7 dienas. Kai kurie peršalimo simptomai gali varginti ir ilgiau, pavyzdžiui, užsitęsęs kosulys.

Dažnai peršalimas sumaišomas su gripu, tačiau tai yra skirtingi negalavimai.

Gripas – ūminė infekcinė liga, kurią sukelia A, B arba C tipo virusai. Pagrindiniai jo simptomai: aukšta temperatūra (38 laipsniai ir daugiau), galvos skausmas, šaltkrėtis, sloga, gerklės, sąnarių ar raumenų skausmas, apetito stoka, sausas kosulys.

„Nuo paprasto peršalimo gripas skiriasi tuo, kad prasideda staiga. Simptomai pasireiškia itin greitai, per kelias valandas. Ligonio savijauta būna labai prasta – jis jaučia silpnumą ir nuovargį, jam trūksta energijos net paprasčiausiai veiklai“, – aiškina gydytoja.

Savigyda gali ir pakenkti

Peršalus gydytoja rekomenduoja gerti daug skysčių (šilto vandens, nekarštos žolelių arbatos, sultinio), vartoti vitamino C, daug ilsėtis ir stiprinti organizmą. „Jei skauda gerklę, gali padėti šildomieji kompresai, čiulpiamosios pastilės arba purškiamieji preparatai. Namų sąlygomis galima atlikti inhaliaciją, skalauti gerklę šiltu ramunėlių ar medetkų nuoviru. Tačiau jei temperatūra neviršija 38 laipsnių, nerekomenduojama gerti ją mažinančių vaistų, nes pagrindinė šių medikamentų funkcija – numušti temperatūrą, o tai trukdo organizmui pačiam kovoti su infekcija. Taigi, užuot pasveikę, sirgsite ilgiau“, – pataria medikė.

Jei aukšta temperatūra laikosi ilgiau nei 1–2 dienas ir nepavyksta jos sumažinti arba atsiranda papildomų pavojingų simptomų – bėrimas, vėmimas, vangumas, itin stiprus galvos skausmas, – reikia nedelsiant kreiptis į gydytoją. Į specialistus šeimos gydytoja rekomenduoja kreiptis ir tuomet, jei šių simptomų neatsirado, tačiau, gydantis savarankiškai, savijauta per 2–3 dienas nepagerėjo.

Gydytoja primygtinai prašo patiems neužsiimti savigyda antibiotikais, nes jie neveikia gripo ir kitų virusinių ligų sukėlėjų, o šių vaistų vartojimas žaloja žarnyno mikroflorą, kenkia kepenims, silpnina imunitetą ir net gali sukelti alergines reakcijas. „Dažnai vartojant antibiotikus, prie jų priprantama ir vaistai nebetenka gydomojo poveikio. Antibiotikus vartoti galima tik gydytojui paskyrus ir tiksliai laikantis jo rekomendacijų“, – pabrėžia ji.

Saugotis turime ir patys

 „Dar gerai nesušilus orui ar nenorėdami atsisveikinti su vasara, rengiamės per lengvai, lauke atsilapojame paltus, nusirišame šalikus arba atvirkščiai – parduotuvėse vaikštome apsitūloję, kaistame automobiliuose, o paskui suprakaitavę išeiname į šaltą orą. Tokie temperatūrų kontrastai neigiamai veikia imuninę sistemą. Esant sezoniniam virusinių ligų protrūkiui, virusais greitai galima užsikrėsti kolektyvuose, vaikų darželiuose, viešajame transporte ar kitose žmonių susibūrimo vietose“, – sako gydytoja.

Atvėsus orams ji pataria dėvėti oro temperatūrą ir sąlygas atitinkančius drabužius, o prasidėjus peršalimo ligų protrūkiui – vengti žmonių susibūrimo vietų. Gydytoja taip pat ragina mesti rūkyti, nes šis žalingas įprotis nualina kvėpavimo takus ir silpnina imuninę sistemą. Sveikatą ir imunitetą stiprina subalansuotas darbo ir poilsio režimas, kokybiškas poilsis, reguliari mankšta ar reguliarus ir tikslingas fizinis krūvis bei organizmo grūdinimas, taip pat visavertė mityba. Visa tai ir žalingų įpročių neturėjimas gali padėti išvengti sezoninių peršalimo ligų“, – vardija medikė.