80% žmonių bent kartą gyvenime patiria nugaros skausmą. Nugaros skausmai – antra pagal dažnumą priežastis, dėl kurios pacientai kreipiasi į šeimos gydytoją, kai reikalingas nedarbingumo pažymėjimas. Negydant nugaros skausmo ilgą laiką, žmogus gali tapti neįgaliu. Tarp jaunų, iki 45 m. asmenų nugaros apatinės dalies skausmas yra dažniausia neįgalumą lemianti priežastis. Kodėl skauda nugarą, kaip sumažinti nugaros skausmus ar visai jų išvengti pataria gyd. Tomas Sinevičius, VšĮ Karoliniškių poliklinikos Fizinės medicinos ir reabilitacijos skyriaus vedėjas.

Kodėl skauda nugarą?

Nugaros skausmą paprastai sukelia visuma priežasčių, o ne viena. Tačiau dažniausiai skaudančios nugaros priežastys yra šios:

  • Raumenų spazmai, kuriuos sukelia nepatogus lenkimosi ar sukimosi judesys (pasilenkimas užsirišti bato raištelius, atsilošimas ar pasisukimas norint pažiūrėti į kokią nors pusę, klojant lovą, netgi čiaudulys ar kosulys ir t.t.);
  • Raumenų pakenkimai, sukelti traumų ar aplinkos veiksnių (drėgmė, skersvėjis);
  • Įvairios stuburo traumos, įgimti ar įgyti stuburo defektai;
  • Stuburo ligos (slankstelių uždegimas, tarpslankstelinio disko pasigaubimas ir kt.);
  • Silpni nugaros raumenys, mažas fizinis aktyvumas didina nugaros skausmų riziką ir dažnį;
  • Netaisyklinga laikysena (kūno suglebimas, susikūprinimas, išsirietimas, sėdėjimas sukryžiavus kojas, nevienodas pečių aukštis ir pan.);
  • Ilgalaikis sėdėjimas ar stovėjimas priverstinėse padėtyse (stovint krūvis stuburui išauga apie 4 kartus, sėdint ir pasilenkus – net iki 6 kartų);
  • Stuburo perkrovos fizinio darbo metu (nuolat traumuojami stuburo slanksteliai, pažeidžiami tarpslanksteliniai diskai, dėl ko vystosi stuburo osteochondrozė);
  • Tie patys, ilgai trunkantys, besikartojantys judesiai darbo metu (būdinga dirbantiems prie konvejerio linijos, siuvimo, mezgimo ir pan. cechuose; pvz., nepatogiai sėdint skutant bulves, spaudimas į apatinį stuburo diską gali siekti 140 kg);
  • Netaisyklingas sunkių daiktų kėlimas (keliant sunkų svorį, užblokuojami vienas ar net keli stuburo sąnariai; pvz., keliant 50 kg svorį, stuburo slankstelį spaudžia net 300 kg jėga);
  • Netaisyklinga pėdų padėtis (pvz. dėl netinkamos avalynės, aukštakulnių avėjimo);
  • Viršsvoris, nėštumo metu padidėjęs svoris;
  • Osteoporozė, įvairios vidaus organų ligos (pvz., skausmą nugaroje gali sukelti visai ne nugaros problemos, o krūtinės ar pilvo organų funkcijos sutrikimai);
  • Įvairūs onkologiniai stuburo susirgimai ir kita.

Kėdė – Jūsų priešas

Dėl pasyvaus gyvenimo būdo nugaros raumenys tampa silpni ir praranda galimybę tinkamai palaikyti stuburą. Šiuolaikinėje visuomenėje paplitęs sėdimas darbas, laiko leidimas prie išmaniųjų įrenginių yra tikra rykštė nugarai, nes sėdėjimas ypatingai apkrauna stuburą bei aplinkinius raumenis. Po ilgesnio sėdėjimo, atsistojus juntamas nugaros ar juosmens skausmas, diskomfortas. Taip nutinka dėl pertemptų minkštųjų audinių; šiuo atveju skausmas truks trumpai, kol audiniai neatsigaus. Ilgainiui atsistojimas darosi vis skausmingesnis, negalėsite iš karto atsitiesti. Priežastis – tam tikros deformacijos, pažeidusios tarpslankstelinius diskus, ir prireiks ilgesnio laikotarpio, kad skausmas sumažėtų. Galiausiai pradeda kankinti aštrus skausmas, atsitiesimas ir stovėjimas reikalauja daug pastangų.

Net jei šiuo metu dar nejaučiate ilgo sėdimo darbo ar neteisingos laikysenos pasekmių, vertėtų pasirūpinti nugaros skausmo prevencija, nes po kurio laiko teks skirti daugiau jėgų ir laiko problemai išspręsti. O įsisenėjęs nugaros skausmas gali smarkiai riboti kasdieninę veiklą, jei rimtai jo negydysime.

Kaip sumažinti nugaros skausmą?

Pirmoji pagalba skaudančiai nugarai – poilsis, ramybė, atsipalaidavimas. Raumenų spazmas dažniausiai praeina savaime, sunkesniais atvejais gali būti gydomas kineziterapijos, fizioterapijos ir vaistų pagalba. Pirmąją parą nuo ūmaus skausmo atsiradimo gerai padeda ledo kompresas. Kai skauda nugarą, šildymai ir masažai nerekomenduojami, nes padidina pažeistos zonos patinimą. Trumpam laikotarpiui galimas ir ūmaus nugaros skausmo malšinimas vaistais nuo nugaros skausmo, tačiau prieš tai būtina pasitarti su savo gydytoju ar vaistininku.

Ar galima išvengti nugaros skausmo?

Geriausias būdas išvengti nugaros skausmų – reguliariai atliekami specialūs pratimai stiprinantys nugaros raumenis ir leidžia atlaikyti kasdieninės veiklos krūvį. Nugaros stiprinimo ir tempimo pratimus rekomenduojama atlikti kasdien arba mažiausiai 2-3 kartus per savaitę.

Kaip prevencinė priemonė taip pat veikia įvairūs nugaros apsaugos metodai – taisyklinga laikysena stovint, sėdint ar dirbant įvairius darbus; taip pat svarbu užtikrinti ergonominę darbo aplinką. Rištis batų raištelius patartina nesusilenkus, o pastačius koją ant aukštesnės pakylos. Nešulius nešti reikia abiejose rankose, tolygiai paskirstant svorį, eiti išsitiesus ir svorį laikyti kuo arčiau. Sunkius daiktus nuo žemės kelti rekomenduojama pritūpus ar priklaupus, stojantis stengtis išlaikyti tiesią nugarą. Nesusilenkus taip pat reikia atlikti namų ruošos darbus (plauti indus, valyti ar siurbti grindis), drabužius lyginti geriau atsisėdus.

Visiems, besiruošiantiems į sporto salę, rekomenduojama pasitikrinti savo kūno būklę, kreipiantis į specialistą. Jis nustatys raumenis, praradusius savo prigimtines ypatybes – jėgą, ištvermę, elastingumą, ir paskirs tikslingus gydomuosius judesius, kurie padės atkurti raumenų ir kaulų sistemos balansą. Krūvio negaunantis raumuo nusilpsta, o gaudamas per didelį krūvį – traumuojamas. Tad gydomosios mankštos tikslas – atstatyti prarastus gebėjimus taikant jėgos, ištvermės ar tempimo pratimus. Gerėjant orams, reikia stengtis daugiau būti gryname ore ir mėgautis aktyviu poilsiu, o kad tai būtų daroma saugiai, reikia suteikti kuo didesnę judesių įvairovę visai raumenų ir kaulų sistemai plaukiojant, važiuojant dviračiu, vaikštant, žaidžiant įvairius žaidimus lauke.